Skórka pomarańczy na lakierze inaczej zwana jest też efektem mory. Niestety jest to wada lakiernicza, która pojawia się bardzo często na samochodach po nieprawidłowym malowaniu. Skórka pomarańczy na lakierze jest to nierówna powierzchnia lakieru, która uniemożliwia tzw. lustrzany blask, a nawet zmatowienie. Niestety nawet nowe auta mogą nie być wolne od takich usterek, co jest niewątpliwie defektem estetycznym, który denerwuje właścicieli pojazdów, wszak wydając pieniądze na ich zakup czy naprawy, niewątpliwie nie chce się mieć samochodu z defektem.

Skórka pomarańczy na lakierze – przyczyny

Często poświęcamy wiele czasu szukając dobrego lakiernika. Pomimo tego że wielu fachowców oferuje takie usługi, to nie zawsze efekt jest zachwycający. Często przez błędy pracowników nasze nadwozie na tym „cierpi”. Może się wtedy pojawić skórka pomarańczy na lakierze. Taka wada jest utrapieniem wielu kierowców. Oczywiście w sytuacji, gdy morka jest gruba możemy taką wadę reklamować, jednak gdy lakiernik tak spartaczył już swoją pracę to wątpliwe jest, aby miał chęci ją poprawić, bądź też poczuwał się do jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Jedną z przyczyn skórki pomarańczy na lakierze jest nieprecyzyjne wylanie warstwy lakieru. Tutaj problem dotyczy szczególnie warstwy bezbarwnej. Tak naprawdę przyczyn może być bardzo wiele, niektóre mogą nawet wynikać z nieodpowiedniej temperatury powietrza, gdzie dokonuje się lakierowania. Kolejną przyczyną powstawania skórki pomarańczy na lakierze jest nieumiejętne obchodzenie się z dyszą lakierniczą, ale również złe dopasowanie dyszy czy zbyt duże ciśnienie. Również powodem morki jest zbyt duża lepkość lakieru.

Morka na nowym aucie

Zakup auta z salonu niewątpliwie wywołuje wiele emocji. Wszak jest to synonim klasy i luksusu. Miłośnicy samochodów bardzo dbają o swoje pojazdy, często nazywając je swoimi „dziećmi” albo „kochankami” :). Auto z salonu zachwyca dopracowaniem w każdym szczególe, ale i pięknym połyskiem lakieru. Przynajmniej w teorii. Niestety można usłyszeń wiele głosów posiadaczy takich aut, którzy jasno mówią, że również na fabrycznie nowym pojeździe pojawiła się skórka pomarańczy na lakierze. W tym przypadku przyczyna leży po stronie lakierowania, a zasadniczo skórkę powoduje przesuw ramienia lakierującego oraz odległość na linii montażu. Taką wadę fabryczną można próbować zareklamować, zwłaszcza kiedy jest bardzo widoczna i gruba. Takiego auta można też po prostu nie kupić.

Czy warto usuwać skórkę pomarańczy na lakierze z nowego samochodu?

Zatem co zrobić w takiej sytuacji, kiedy na naszym nowym aucie zauważymy skórkę pomarańczową na lakierze? Tak naprawdę możliwości jest wiele, ale czy są one dobre? To już niekoniecznie.

Warto wiedzieć, że nowe samochody mają bardzo twardą warstwę lakieru, gdzie jakakolwiek ingerencja może powodować więcej problemów niż efektów. Oczywiście można podjąć swego rodzaju ryzyko, ale jedynie w sytuacji gdy posiadamy ubezpieczenie, które w razie czego pokryje ewentualne lakierowanie. Jak to przebiega w praktyce? Tak skrótowo: otóż na początku należy dokładnie umyć auto. Teraz potrzeba papieru wodnego, do usunięcia górnej warstwy lakieru (np. maszynowo), następnie dokonuje się pomiaru głębokości lakieru, aby nie usunąć zbyt dużej warstwy. Powstałe zadrapania usuwa się środkiem polerskim przy użyciu padu polerskiego albo maszyny polerskiej. Kropką nad „i” jest agresywne polerowanie i dokładne zabezpieczenie powierzchni woskiem.

Usunięcie skórki pomarańczowej z lakieru

W przypadku używanych samochodów problem skórki pomarańczy na lakierze jest częsty. Niestety proces jej usunięcia do łatwych nie należy. W tym przypadku należy dokonać korekty lakieru używając do tego celu specjalistycznego sprzętu. Lub, jeżeli posiada się wiedzę i materiały, można usunąć morkę samodzielnie. Na samym początku potrzebny będzie papier ścierny o gramaturze 1000 do 1200. Lakiernik powinien wykonać pracę na mokro. Do usunięcia niedoskonałości będzie potrzebny papier ścierny o gramaturze 2000. Warto zastosować w tym przypadku maszynę polerską. Warstwę lakieru trzeba dokładnie zeszlifować, a następnie precyzyjnie polakierować. Morkę można również usunąć ręcznie, choć wymaga to więcej pracy. Do tego celu używamy papieru ściernego o gradacji 1500 na padzie ręcznym. Jednak jest to bardzo mozolna i trudna praca, a efekt może nie być zadowalający. Innym sposobem jest również użycie papieru ściernego na mokro, a następnie użycie pasty polerskiej. Tutaj kluczowe znaczenie ma jej nakładanie. Do tego celu warto użyć ściereczki antystatycznej.

Efekt skórki pomarańczy na lakierze – czy można temu zapobiec?

W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć warto zastanowić się, czy można zapobiec efektowi skórki pomarańczy na lakierze. Otóż należy pamiętać, że istotne znaczenie ma znalezienie odpowiedniego lakiernika. Dlatego podczas lakierownia specjalista powinien przestrzegać zaleceń producenta lakieru, ale również pracować w odpowiedniej temperaturze. Należy też dobrać kompresor i ustawić parametry pistoletu.

Sam proces renowacji lakieru opisaliśmy szeroko w artykule: Renowacja lakieru samochodowego. Odsyłamy Cię do niego, po przeczytasz tam o różnych wadach lakieru i ich usuwaniu, nie tylko o skórce pomarańczy na lakierze. Przedstawiamy tam też cały proces dbania o lakier, nawet kiedy nie ma na nim żadnych wad.