Lakiernik – co to za praca? Wiele młodych osób zadaje sobie to pytanie, wszak rynek motoryzacyjny rozwija się coraz bardziej i zainteresowanie zawodami związanymi z samochodami rośnie. Dziś opisujemy pracę lakiernika i to czym zajmuje się lakiernik samochodowy.

Jeszcze do niedawna mówiono: „ucz się, to potem pójdziesz na studia i zaczniesz zarabiać konkretne pieniądze”. Jednak ten mit już dawno upadł, obecnie wielu absolwentów wielu kierunków, np. pedagogiki, pracuje w za najniższą krajową. Zatem coraz większą popularnością cieszą się szkoły tzw. zawodówki, a obecnie szkoły branżowe, dzięki którym można zdobyć zawód i nauczyć się pracy. Jednym z ciekawszych kierunków jest lakiernik. Co to za praca? Warto dowiedzieć się o niej więcej.

Lakiernik – co to za praca i jak zacząć?

Chcąc pracować w zawodzie lakiernika należy ukończyć szkołę zawodową o profilu lakiernika, bądź też blacharza-lakiernika. Szkoła trwa 3 lata i kończy się egzaminem czeladniczym potwierdzającym kwalifikacje. W tym zawodzie kluczowe są doświadczenie i umiejętności, zatem uczniowie w trakcie nauki odbywają szkolenia, których celem jest poznanie dokładnie fachu i wykorzystanie zdobytej już wiedzy teoretycznej w pracy lakiernika. Oczywiście osoby, które ukończyły inne kierunki mogą również przekwalifikować się. Wtedy konieczne jest ukończenie specjalistycznego kursu, a następnie zdanie egzaminu dającego uprawnienia w zawodzie jako lakiernik. Co to za praca i czym się charakteryzuje można dowiedzieć się dopiero w praktyce.

Lakiernik – co to za praca w rzeczywistości?

Lakiernik przeprowadza remonty nadwozi samochodowych, dokonuje również renowacji. Zatem podczas swojej pracy musi zawsze na początku oczyścić powierzchnie, na których będzie działać. Do tego celu używa się szczotek drucianych, papieru ściernego, a nawet szlifierek mechanicznych. Często następnym krokiem jest odrdzewianie. W tym przypadku lakiernik stosuje specjalne środki chemiczne na bazie fosolu. Do jego obowiązków należy też odtłuszczanie powierzchni przy użyciu zarówno środków organicznych, jak i zmydlajacych. W swojej pracy musi również wyrównywać i wygładzać nadwozie. Konieczne jest także gruntowanie, może ono być jednowarstwowe, ale również wielowarstwowe. Następnie powierzchnia musi być osuszona. Tutaj usuwane są rysy, ale i kurz. Do obowiązków lakiernika należy również nakładanie emalii dekoracyjnej, a nawet jej wypalanie. Wszystko zależy od gustu klienta i jego oczekiwań, a przede wszytskim potrzeb. Zazwyczaj na samym końcu lakiernik poleruje powierzchnię za pomocą past polerskich i myje karoserię produktami zawierającymi wosk. Zatem jak widać praca lakiernika nie jest mozolna, ani też nudna, a zakres jego obowiązków to nie tylko przysłowiowe „malowanie samochodu”.

Lakiernik samochodowy – praca

Lakiernik – co to za praca i kto może ją wykonywać? Lakiernik samochodowy może pracować zarówno w fabrykach samochodowych, jak i w warsztatach mechanicznych. Wszystko zależy również od jego doświadczenia i kwalifikacji. Posiadając tytuł mistrza lakiernictwa, można zostać kierownikiem, albo brygadzistą zarówno w fabryce samochodowej, jak i dużym zakładzie lakierniczym. Dobrym wyborem wydaje się też założenie własnego zakładu lakierniczego. Obecnie zapotrzebowanie na dobrych lakierników jest bardzo duże również poza granicami kraju. Stąd można pracować w Europie Zachodniej, jednak tutaj konieczna jest znajomość przynajmniej podstaw języka obcego.

Lakiernik – warunki pracy

Lakiernik pracuje w specyficznych i trudnych warunkach. Pomimo rygorystycznych norm zarówno w halach fabrycznych, jak i warsztatach mechanicznych nie można wyeliminować wszelkich zagrożeń. Otóż lakiernik samochodowy jest narażony na opary farb i lakierów. Wieloletnie wdychanie pyłów np. podczas szlifowania może skutkować chorobami układu oddechowego, ale również powodować alergie skórne i oskrzelowe.

Lakiernik – co to za praca w Polsce

Lakiernik samochodowy wykonuje cały szereg prac. To m.in.:

  • remont i renowacja nadwozia;
  • przygotowanie powierzchni pod dalsze prace;
  • nakładanie powłok lakierniczych;
  • suszenie i utrwalanie powłok lakierniczych;
  • wszelkie naprawy lakiernicze;
  • malowanie warstwowe;
  • wygładzanie powierzchni;
  • zabezpieczenie przed zabrudzeniem;
  • montaż części zdemontowanych podczas lakierowania.

Jakie umiejętności powinien posiadać lakiernik samochodowy?

Wbrew pozorom nie każdy może być jak dobry lakiernik. Co to za praca? Łatwa? Trudna? Zdecydowanie praca lakiernika nie jest najprostsza. Wymaga ona precyzji, dokładności i cierpliwości. Każdy lakiernik samochodowy powinien m.in.:

  • umieć posługiwać się narzędziami pomiarowymi, czy też innymi specjalistycznymi przyrządami;
  • mieć znajomość rysunków technicznych i ich odczytywania;
  • mieć wiedzę z zakresu BHP;
  • znać budowę i działanie części samochodowych;
  • umieć wykonać pomiary nadwozia;
  • umieć wykonać połączenia zgrzewne, ale i spawne.

Lakiernik – praca – wymagania

Chcąc podjąć pracę w tym zawodzie należy być w pełni sprawnym fizycznie, ale i ruchowo. Bardzo ważny jest też zdrowy układ kostny, gdyż często ta praca wymaga przyjmowania różnych pozycji, jednak najczęściej trzeba być wyprostowanym. Również układ oddechowy trzeba mieć całkowicie zdrowy i sprawdzać go regularnie. Zatem przeciwwskazaniem jest astma oskrzelowa i alergia. Skłonność do uczuleń, podrażnień skóry, czy też słaba odporność są dyskwalifikujące.

Ile zarabia lakiernik samochodowy?

Lakiernik – co to za praca i jak się przekłada na pieniądze? Zarobki lakierników samochodowych są bardzo różne. Zazwyczaj zaraz po szkole absolwent może liczyć jedynie na pensję podstawową. Kluczowe jest również miejsce zatrudnienia i miasto. W Warszawie zarobki są wyższe niż np. w Białymstoku. Przeciętnie osoba zatrudniona w małym zakładzie mechanicznym może liczyć na około 2500 zł, podobnie jak w w fabryce samochodowej. Lakiernik z doświadczeniem może już jednak liczyć na pensję miesięczną wynoszącą od 5000 zł do 6500 zł, a właściciel zakładu lakierniczego – nawet na 10000 zł.